Stichting Musa

Over stichting Musa

Stichting Musa stelt zich ten doel: Het bevorderen en organiseren van culturele activiteiten, in het bijzonder op het gebied van de koormuziek en zo mogelijk in combinatie met andere kunstdisciplines, teneinde een zo breed mogelijk publiek kennis te laten maken met kunst, cultuur en muziek.

Comité van aanbeveling

De doelstellingen en activiteiten van stichting Musa worden onderschreven en gesteund door de volgende vooraanstaande personen:

• De heer H. Bergeman, verbonden aan het Noorderpoort
  • De heer J. D’Ancona, journalist/presentator/criticus
  • De heer H. J. A. M. Fransen, voormalig huisarts te Musselkanaal
  • De heer J. de Haan, componist
  • De heer L. Jansen, voormalig notaris te Stadskanaal
  • Mevrouw A. v.d. Kevie-Hazenbroek, arts
  • De heer J. W. van der Kolk, wethouder te Bedum
  • De heer J. Stavast, voormalig burgemeester te Stadskanaal
  • De heer A. Winkel, voormalig ondernemer te Ter Apel
  • De heer H. Bleker, Nederlands politicus

De dirigent

Chris Holman is in 1960 geboren in Winschoten. Hij studeerde Koordirectie en Schoolmuziek aan het Conservatorium in Leeuwarden.

Als muziekleraar, zangpedagoog en dirigent merken zijn leerlingen dat hij -binnen zekere grenzen- het experiment, het nieuwe niet schuwt. Elementen uit bestudeerde methoden en ideeën van anderen probeert hij uit, maar zonder zijn uitgangspunten te verloochenen. Dat leidt tot een sterke integratie van het nieuwe in het reeds aanwezige. Geboeid door de integrale samenhang van composities en de interpretatie daarvan, werkt Chris graag als leider met grote groepen mensen. Het is voor hem een uitdaging om musici en koorzangers te inspireren en te begeleiden zodat ze het beste uit zichzelf en hun samenspel of samenzang halen. Zelf spreekt hij van “Muziek verkopen”.

Avontuurlijkheid, musische bevlogenheid en traditie zijn de elementen die meesterschap in zijn vakmanschap brengen en projecten onder zijn leiding tot een feest maken. Zijn enthousiasme en gevoel voor humor werken aanstekelijk en zorgen voor een prima sfeer tijdens de repetities en uitvoeringen. Hij weet mensen op een positieve manier te corrigeren en bereikt bij de deelnemers een ongekend hoog niveau.

Momenteel is hij overdag werkzaam als Practor Burgerschap bij ROC Noorderpoort en 's avonds als dirigent van stichting Musa waar hij een creatieve sfeer schept: "Hoe krijg je mensen zo gek om een schip te bouwen? Niet door ze een bouwtekening te geven maar door ze een verlangen te geven naar zee". Geïnspireerd door het succes van het project Miserere Nobis nam hij het initiatief tot het oprichten van de stichting Musa. Met deze daad stelt hij zijn talenten in dienst van maatschappelijke goede doelen. In de meezingprojecten (Noorderpoort Meezingfestival) wordt de brug gelegd tussen de leraar en de dirigent. Hier vindt de inspirerende verbinding plaats van zingende scholieren die voor het eerst klassieke muziek ervaren door met professionele musici te werken.